Viikon levy: Ludwig van Beethoven: The Complete String Quartets, Volume 1

Ludwig van Beethoven: The Complete String Quartets, Volume 1

The Elias String Quartet

The complete string quartets : 1

Tälle planeetalle mahtuu suuren suuri määrä jousikvartetteja, osa tunnettuja ja maailmankuuluja, osa vähemmän tunnettuja. Venäläinen Borodin-kvartetti  tai amerikkalainen Emerson-kvartetti eivät juuri esittelyä kaipaa ja suomalainen Meta4-jousikvartettikin on viime vuosina tullut monelle tutuksi.

Sama koskee Beethovenin jousikvartettojen levytyksiä: lista on loputon.  Gramophone Classical Music Guide rankkaa alun perin unkarilaisen Takács-kvartetin 2000-luvun alun pari levytystä  parhaiksi maininnalla “Simply the best”. Viime vuosina (2010-luvulla) ylistäviä mainintoja ovat saaneet esimerkiksi Iso-Britanniassa perustetun Belcea-kvartetin levytykset. Levytyksiä ja mieltymyksiä on paljon ja maailmaan mahtuu paljon erilaisia tulkintoja ja esityksiä ja hyvä niin. Viikon levynä yksi tuore levytys viime keväältä.

Elias-kvartetin (The Elias String Quartet) levy The Complete String Quartets, Volume 1 on osa brittikvartetin nelivuotista Beethoven-projektia. Kvartetti on esittänyt vuosina 2011 – 2015 kaikki Beethovenin jousikvartetot, joita on kaiken kaikkiaan 16. Beethoven-projektin viimeinen konsertti oli viime keväänä maaliskuussa ja kvartetin on tarkoitus julkaista esityksistä konserttitallenteita. Tällä ensimmäisellä huhtikuussa 2015 julkaistulla levyllä on kolme jousikvartettoa: jousikvartetot numero 4, 10 ja 13. Levyn esitys on tallennettu Lontoon Wigmore Hall’ssa helmikuussa 2014.

Ensimmäisen levyn aloitusraita jousikvartetto numero 4 (c-mollikvartetto opus 18 numero 4) on mielettömän upea aloitus hienolle levylle. Kvartetossa on heti ensimmäisestä osasta alkaen huikea eteenpäin menevyyden tunne.  Soitossa on todellakin menoa ja meininkiä, joka kulminoituu viimeisessä osassa huimaksi: meno äityy osansa tempomerkinnän Prestissimo mukaisesti erittäin nopeaksi. Kyseessä on livetallenne ja yleisön aplodit jättävät odottavan tunteen: mitä seuraavaksi.

Seuraavaksi kuullaan jousikvartetto numero 10 (E-duurikvartetto opus 74), jonka lisänimenä on Harppu. Kvarteton lisänimi Harppu viittaa ensimmäisessä osassa näppäillen soitettuihin jaksoihin. Kvartetto alkaa hyvin rauhallisesti, soitto on jopa vähän sisäänpäin kääntyneen oloista. Ensimmäisen Poco adagio – Allegro -osan tempo ja tunnelma vaihtuu kuitenkin hyvin nopeasti huomattavasti nopeammaksi, kuten toisen osan tempomerkintä (Allegro = nopeasti) nimikin antaa ymmärtää . Toisessa osassa on todellista koossapitävää liimaa, joka kuitenkin pannaan päreiksi heti seuraavassa Presto-osassa. Siinä soitto on taas räyhäkkään aksentoitua, voimakasta ja rehevää, eikä nopeuttakaan puutu.

Toisella levyllä on Beethovenin jousikvartetto numero 13 (B-duurikvartetto opus 130). Elias-kvartetti on taltioinut levylle viimeiseksi osaksi myös alkuperäisen finaalin Grosse Fuge (Suuri fuuga) opus 133. Suuri fuuga on teknisesti haastava ja äärimmäisyyksiin menevä ja sitä pidettiin alun perin liian rajuna ja sopimattomana jousikvarteton päätösosaksi. Beethoven sävelsikin jousikvartettoon myöhemmin uuden, paljon lyhyemmän ja kevyemmän finaalin ja Suuri fuuga julkaistiin erillisenä teoksena. Tässä siis mukana alkuperäinen finaali.

Alun tunnelma on harras ja sisäänpäin kääntynyt, mutta tunnelma vaihtuu pian kevyemmäksi ja tempo nopeammaksi. Osassa on ikään kuin jotain mietteliästä: kevyen ja nopean jakson jälkeen palataan monta kertaa  alun hartaaseen tunnelmaan ja vauhti hidastuu. Sanalliset tempomerkinnät ovat aina tulkinnanvaraisia, mutta omaan korvaani ensimmäisen osan tempomerkintä Adagio, ma non troppo – Allegro on helppo kuulla ja ymmärtää: hitaasti, vaan ei liian hitaasti + nopeasti. Myös toinen osa tempomerkinnältään Presto (=nopeasti, kiireisesti) on helppo kuulla. Elias-kvartetti saa osan todellakin kuulostamaan siltä kuin porukalla olisi kiire jonnekin, kenties soittaman seuraavaa Andante con moto –osaa (= käyden, liikkuvasti)? Osa on valoisa ja kepeä – osa fraaseista soitetaan näppäillen mikä lisää kepeyttä. Tämä B-duurikvartetto on poikkeuksellisesti kuusiosainen.

Neljäs osa Alla danza tedesca eli saksalaisen tanssin tapaan on nimensä mukaisesti tanssillinen osa: sen tahdissa voisi helposti ottaa pari tanssiaskelta. Viidennen osan Cavatina on tempomerkinnältään Adagio molto espressivo (= hitaasti hyvin ilmeikkäästi). Tämä Beethovenin kaunis Cavatina otetaan monissa lähteissä esimerkiksi kun puhutaan yleisesti cavatinasta, lyyrisestä ja laulullisesta sekä usein rakenteeltaan yksiosaisesta  soitinsävellyksestä tai ooppera-aariasta. Osan tunnelma on hyvin seesteinen, täysi vastakohta viimeiselle osalle, jo edellä mainitulle finaalille. Finaali tosiaankin hyökkää syliin melkoisella voimalla. Soinnut ovat raastavia ja raakoja, tuntuu kuin soittajat soittaisivat tätä osaa otsa rypyssä suuressa tuskassa. Jousisatsi kuulostaa ”paksulta”. Tunnelma vaihtuu kuitenkin välillä hyvin seesteiseksi, joskin jonkinlainen tuska tuntuu olevan jossain taustalla. Osa on pitkä, tällä levyllä yli 16 minuuttia, ja osaan mahtuu useita tunnelman ja tempon vaihdoksia, paikoin tunnelma on jopa kepeä ja tanssillinen. Osa päättyy vailla tuskaa jämptin jäntevästi ja yleisö haluaa ilmiselvästi lisää: aplodeja ja bravo-huutoja.

Levy on konserttitallenne ja sille on tallentunut jonkin verran myös esimerkiksi soittajien voimakasta hengitystä ja muuta ns. musiikin ulkopuolista äänimaisemaa. Omaa kuunteluelämystäni tämä ei haittaa, melkeinpä päinvastoin: soitossa on mielestäni live-esityksen mukanaan tuomaa spontaaniutta ja raikkautta. Ei välttämättä tunnu siltä, että istuisi konserttisalissa kuuntelemassa esitystä, mutta Elias-kvartetin soitto on ehdottomasti mukaansa tempaavaa ja kiihkeää. Oma suosikkini levyn kvartetoista on c-mollikvartetto opus 18 numero 4. Tunnelma on kiihkeä, viulu itkee ja iho on ihastuksesta kananlihalla jo heti alkumetreillä.

Heli Pohjola

Mainokset

Jätä kommentti

Kategoria(t): Musasto suosittelee, Viikon levy

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s