Viikon levy – Persian Electronic Music: Yesterday and Today 1966-2006

716ucKM3hBL._SY355_


Miten löytää jotain, jonka olemassaolosta ei ole ollut tietoinen? Maailma on täynnä laadukkaita levyjä ja musiikkia jonka kuulemisesta nauttisi, jos vain sitä sattuisi kuulemaan. Tämä ongelmahan on pitkälti siinä, että uuteen ja valloittavaan musiikkiin on valitettavan vaikeaa törmätä. Radiot ovat formatisoituneet ja televisiosta ei paljoa musiikkia tule ja mitä tulee, niin sekin on lähinnä niitä samoja kuin radiossakin.

Ratkaisuhan tähän ongelmaan on tietysti kirjasto. Hyllyjen välissä selaamalla saattaa löytää juuri sellaista musiikkia, jota ei ollut vielä osannutkaan kaivata. Ihan vain vaikkapa ihastelemalla kansikuvaa tai miettien tekijän nimeä, että enpä ole tällaisesta kuullutkaan; ehkä levy-yhtiön nimi on kiehtova. Löytämisen riemu on joka tapauksessa valtaisa kun huomaa saaneensa jonkin uuden löydön tai tuttavuuden.

Omalta kohdalta yksi tällainen löytö on tässä arvioitu elektronisen taidemusiikin levy Persian Electronic Music, joka osui vastaan kun hain asiakkaalle elektronisesti sävellettyä taidemusiikkia. Näin käy toki usein, kun on töissä kirjastossa. Jatkuvasti saa vastaan musiikkia mikä kiinnostaa, oli se sitten afrikkalaista psykedeliaa tai thaimaalaista rautalankaa kuin suomalaista syntetisaattoripoppia. Mutta silti, joskus kohdalle osuus kuitenkin jotain jonka koskettavuus on toisenlaista, hieman kuin aiemmin kehumani To scratch your heart, tämänkertainen levy on jälleen osoitus siitä miten ilmaisuvoimaista ja kaunista musiikkia voikaan olla. Ja kuinka sitä onkaan löydettävissä, hyllyjen välissä.

Levy on itse asiassa kaksi levyä. Ensimmäisellä on Alireza Mashayekhin (1940-) tuotantoa, hän on Iranin avantgarde- ja elektronisen musiikin edelläkävijä, jonka tuotanto on korostetun monikulttuurista, hänen näkemyksensä mukaan kun säveltäjän on syytä tehdä monipuolisesti erilaisia sävellyksiä. Näin Mashayekhin omassa tuotannossakin on niin kansanmusiikkimaisia, kuin länsimaisen sinfonisia elementtejä ja kuten tällä levyllä, mielenkiintoinen synteesi persialaisista sävelistä ja länsimaisesta atonaalisesta musiikista. Hän esimerkiksi suosii omalaatuista polyfoniaa teoksissaan.

Toisella levyllä kuullaan Ata Ebtekar a.k.a Soten (1972-) tuotantoa, eli nykyaikaisempaa näkemystä. Ektebar yhdistelee vahvasti perinteistä musiikkia nykyaikaiseen tuotantoon, pyrkimyksenä on synteesi näistä, erityisesti levyn avaava Miniature Tone on lumoava, kuulostaen kirkkaalta ja kauniilta, mikrotonaaliselta; teos on hyvin lähellä dulcimerin tai ehkä perinteisen iranilaisen santurin soittoa, kilahdellen kuin lyömäsoitin, mutta olematta kuitenkaan. Muutoinkin hänen näkemyksensä ja toisaalta osa levyn sävellyksistä on jo lähellä noisemusiikkia.

Ehdottomasti kuuntelemisen ja löytämisen arvoinen nykymusiikkilevy.

Teostiedot Vaskissa

Antti Impivaara

Mainokset

1 kommentti

Kategoria(t): Musasto suosittelee, Viikon levy

One response to “Viikon levy – Persian Electronic Music: Yesterday and Today 1966-2006

  1. Hienoa musiikkia. Mukavaa, kun joku nostaa näitä esiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s