Peter Gabriel & Genesis

Genesis on yhdistelmä maagista teatteria ja musiikkia, jonka kuunteleminen on jännittävää kuin kaleidoskoopin läpi katsominen” (Tapio Korjus)

Genesiksen ansiota on hyvin pitkälti progemusiikin popularisoituminen, sillä nimenomaan Genesis teki tästä ennen vain harvojen asianharrastajien suosimasta musiikinlajista yleisesti hyväksyttyä ja suosittua” (Jake Nyman)

Peter Gabriel, Anthony Phillips, Tony Banks, Mike Rutherford ja Chris Stewart olivat myöhemmin Genesis-nimellä tunnetun brittiläisen progressiivisen musiikin orkesterin alkuperäinen soittajamiehistö. Tosin tuolloin 1960-luvun puolivälin jälkeen, kyseessä oli vain joukko musiikinnälkäisiä koulupoikia, joilla oli palava kiinnostus populaarimusiikin aarteiden äärelle. Tuolloinkaan tarkoitus ei ollut muodostaa aktiivisesti keikkailevaa ryhmää, ainoastaan säveltää omaa musiikkia.

Looking for someone,
I guess I’m doing that
Trying to find a memory in a dark room
Dirty man, you’re looking like a Buddha – I know you well
Yeaugh
(Looking for something albumilta Trespass)

Surreyn Charterhousen opiskelijoiden keskuudessa vaikutti tuolloin kaksi kokoonpanoa, joista myöhemmin syntyi Genesiksen alku ja juuri. Aikoinaan rumpalina aloittanut Gabriel ja Banks perustivat Garden Wall -nimisen kokoonpanon vuonna 1965, johon saatiin mukaan myös Chris Stewart. The Anon oli Anthony Phillipsin orkesteri, johon myöhemmin liittyi nuori herra nimeltään Mike Rutherford. The Anon kuihtui lopulta kaksimiehiseksi ja niinpä Phillips ja Rutherford liittyivät Garden Wallin miehistöön. Innokkaiden muusikonalkujen demot päätyivät lopulta tuottaja Jonathan Kingin käsiin, joka päätti julkaista nuorukaisten debyyttialbumin.

Kesäloman aikana bändi sävelsi uutta musiikkia ja varsinkin Silent Sun -niminen ”Bee Gees -pastissi” herätti tuottajan mielenkiinnon. Biisistä tuli Genesiksen ensimmäinen singlejulkaisu (Decca, helmikuu 1968). Tiettävästi tuottaja King keksi myös idean ”konseptialbumista” ja sai myytyä idean bändille. Tuottajan perua oli myös nimi Genesis. Tosin nimen kanssa oli aluksi ongelmia kun selvisi Amerikan suunnalla vaikuttavan peräti kaksi samannimistä orkesteria. Huhujen mukaan Jonathan King sai bändin myös allekirjoittamaan kymmenen vuoden sopimuksen – joka tosin myöhemmin todettiin mitättömäksi sopimuskumppaneiden alaikäisyyden johdosta.

Toinen sinkkubiisi A Winter’s tale sai seuraa kokopitkästä albumista From Genesis To Revelation maaliskuussa 1969. Albumin materiaali äänitettiin kovalla kiireellä ”yhdessä päivässä” hermostuneen tunnelman vallitessa. Urbaanilegendan mukaan Gabriel joutui ottamaan kylmiä suihkuja riittävän korkeiden nuottien saavuttamiseksi. Genesiksen kokeellinen ”kamaripop” ei herättänyt mielenkiintoa ja levy vaiettiin nopeasti unohduksiin. Levyä myytiin noin 650 kappaletta. Joissakin tapauksissa levy päätyi, ilmeisten syiden johdosta ja ilman parempaa tietoa, levykauppojen hyllyilla uskonnollisten albumien joukkoon. Myöhemmin albumista on tehty uusintapainoksia ja levyn materiaalia on julkaistu useiden kokoelmien piristyksenä.

Watcher of the skies watcher of all
His is world alone no world is his own,
He whom life can no longer surprise,
Raising his eyes beholds a planet unknown.
(Watcher of the skies albumilta Foxtrot)

Levyn jälkeen Gabriel ja kumppanit ilmoittivat Jonathan Kingille ”hajoamisestaan” ja vetäytyivät jatkamaan koulunkäyntiä. Harjoittelu ja keikkailu jatkui. John Silverin jälkeen rumpaliksi tuli John Mayhew ja King Crimsonin innoittamana bändi tavoitteli jälleen levytyssopimusta. Lukuisten hylkäysten jälkeen Genesis päätyi juuri perustetun Charisma Recordsin leipiin. Jo koulun jättänyt Genesis-porukka oli treenannut uusia biisejä kuukausien ajan ja Trespass-niminen albumi äänitettiin Lontoossa (Trident-studioilla) tuottaja John Anthonyn tukemana. Trespass julkaistiin lokakuussa 1970.

Genesis oli löytänyt jo oman äänensä mutta ympäröivä musiikkimaailma ei osoittanut vielä varauksetonta innostusta. Levy nousi kuitenkin yllättäen Belgian listakärkeen! Genesis teki seuraavana vuonna ensimmäisen ulkomaan keikkansa juuri Belgiassa. Vaikka albumi oli jokaisen kappaleen osalta jäsenienä yhteistyön tulosta, Trespass jäi Anthony Phillipsin ja rumpali Mayhewn viimeiseksi Genesis-levytykseksi. Näyttelemisestä ja musiikista kiinnostunut, Flaming Youth -orkesterin kanssa jo kannuksia hankkinut Phil Collins valittiin koesoiton kautta Genesiksen rumpaliksi. Kitaristia etsittiin kauemmin kunnes uudeksi soittomieheksi löytyi Steve Hackett.

Bändin seuraava albumi, loppuvuodesta 1971 julkaistu Nursery Cryme, ei nostanut bändiä vielä suuren yleisön lemmikiksi mutta harppaus eteenpäin oli kuitenkin suuri. Varsinkin Phil Collins tuntui tuovan kokoonpanoon uutta virtaa ja Steve Hackett osoittautui myös vahvistukseksi, vaikka miehen keikkakokemus oli vähäinen ennen bändiin liittymistä. John Anthony jatkoi tuottajana, studio pysyi samana ja albumin yleislinja jatkui pitkälti edeltäjänsä linjoilla – kahdesta uudesta jäsenestä huolimatta. Albumin tyylikkään kansitaiteen suunnitteli Peter Whitehead levyn avauskappaleen The Musical Boxin innoittamana. Levy ylsi Italian albumilistalla neljänneksi ja menestys Euroopassa kertoi jo viestiä tulevasta.

Why, why can we never be sure till we die
Or have killed for an answer,
Why, why, do we suffer eachrace to believe
That no race has been grander
It seems because through time and space
Though names may change each face retains the mark it wore.
(Time Table albumilta Foxtrot)

Levyn aikoihin myös Genesiksen lavashow koki muutoksen. Valot saivat tärkeämmän roolin ja Peter Gabrielin lavaesiintymiseen ilmestyivät erilaiset puvut ja naamiot. Genesis jatkoi ahkeraa keikkailua ja Charisman viikkopalkkalaisina bändi kasvatti suosiotaan mm. Lindisfarnen kanssa tehtyjen keikkojen ansiosta. Kasvava suosio ei näkynyt vielä kassavirtana, kesällä 1971 Genesiksen tilit olivat vielä reilun kymppitonnin miinuksella mutta lokakuussa 1972 julkaistu Foxtrot nosti bändin suuren yleisön suosikiksi.

Kappaleet kuten Supper’s Ready ja Watcher Of The Skies herättivät myös kriitikot ja Genesis nousi ensimmäistä kertaa Britannian albumilistan TOP 20:n joukkoon (12.). Tuottaja David Hitchockin avulla levylle saatiin uutta potkua, joka ei jäänyt huomiotta. Levyä kiiteltiin juuri lisääntyneestä rock-voimasta. Lisäpuhtia löytyi myös tuotannosta. Konserttitilanteessa Gabrielin lisääntyneet teatraaliset elementit lisäsivät mielenkiintoa ja lehdistö innostui värikkäästä ja taidokkaasta yhtyeesta. Gabriel oli väistämättä keikkojen keskipiste ja bändi tyytyi soittamaan varjoissa, jopa istuen. Keikkamenestys tallennettiin Genesis Live -nimiselle livetallenteelle.

Can you tell me where my country lies?”
said the unifaun to his true love’s eyes.
”It lies with me!” cried the Queen of Maybe
– for her merchandise, he traded in his prize.
(Dancing With The Moonlit Knight albumilta Selling England By The Pound)

Genesiksen seuraava levynäyttö, lokakuussa 1973 julkaistu Selling England By The Pound on yksi progegenren ylistetyimpiä albumeita kautta aikojen. John Burnsin tuotanto siivitti Genesiksen seuraavalle tasolle ja oman tyylin hioutuminen huippuunsa nosti albumin myöhemmin klassikkostatuksen arvoiseksi. Teksteissä pureuduttiin epävarmuuden tilassa pyristelleen Britannian kohtalon kysymyksiin. Kappaleet kuten I Know What I Like, Fifth Of fifth ja The Battle Of Epping Forest jäivät elämään, kuten myös albumin naivistinen kansitaide (Betty Swanbrick). Albumi nousi Brittilistan kolmannelle sijalle ja pysyi listoilla 21 viikkoa. Levy myi kultaa myös Ison veden takana, Billboardin albumilistalla sijoitus oli 70 tienoilla. Edessä olivat laajat kiertueet niin Pohjois-Ameikassa kuin Euroopassa ja vuonna 1975, Lambs Lies Down On Broadway -albumin kiertueella, musiikkilehti Soundi uutisoi Genesiksen kiertuekolonnan käsittäneen 18 roudaria lisättynä vaimoilla ja managereilla. Parin rekan kuljettamana paikkakunnalta toiselle liikkui 10 tonnin verran valaistus-ja äänentoistolaitteita ja 42-paikkainen bussi seurasi perässä. Vaikuttava kolonna kyseiseen maailmanaikaan!

In the glare of a light,
I see a strange kind of sight;
Of cages joined to form a star
Each person can’t go very far;
All tied to their things
They are netted by their strings,
Free to flutter in memories of their wasted wings.
(In The Cage albumilta The Lamb Lies Down On Broadway)

Gabriel oli mukana vielä Genesiksen seuraavalla menestysalbumilla, Lamb Lies Down On Broadway. Massiivinen konseptialbumi on myös yksi progressiivisen rockin kulmakivistä. Bändin henkilökemioille albumiprojekti oli kuitenkin vaikea pala. Monimutkainen tarina ei tuntunut pysyvän edes Gabrielin hanskassa. Gabriel vaati myös itselleen yksinoikeutta levyn tekstien sorvaamiseen. Ilmapiiriä vahingoitti myös Gabrielin leffaprojekti – miehelle tarjottiin Hollywood-leffan käsikirjoitustyötä. Hanke kuitenkin kuihtui mutta Gabriel oli poissa Genesiksen tärkeältä treenijaksolta. Levyä seurannut massiivinen kiertue käsitti yli 100 keikkaa (12.11.1974 – 22.5.1975). Peter Gabriel jätti bändin kiertueen jälkeen. Varsinkin livetilanteessa Genesiksestä oli muodostunut ”yhden miehen show”, joka ei voinut olla vaikuttamatta bändin sisäisiin kemioihin.

Nähdä ja kuulla Genesis konsertissa on kuulemma jotain todella suurenmoista. Peter Gabriel on lavalla yhtyeen selvä keskipiste jo siitä syystä, että kaikki muut jäsenet soittavat istualtaan. Peterissä on sitä samaa karismaattista sähköisyyttä ensiintyjänä kuin mitä on muissakin todella suurissa esiintyjäpersoonallisuuksissa kuten David Bowiessa. Kappaleiden välissä hän lausuu runoja ja esittää pieniä kertomuksia, joiden ansiosta esityksestä muodostuu ehyt, dynaaminen kokonaisuus…hänen ulkoiset erityispiirteensä (valkoiseksi maalatut kasvot, ketunpäänaamari) vain lisäävät hänen teatraalista vetovoimaansa esiintyjänä, joka pystyy pitämään yleisönsä miltei hypnoottisessa otteessa”. (Tapio Korjus Musa-lehdessä helmikuussa 1973).

(J.Kaunisto)

Peter Garbielin Back To Front -kiertueen keikka Helsingin Hartwall Areenalla 20.5.2014.

Advertisements

Jätä kommentti

Kategoria(t): Kuukauden klassikko, Levynkansinäyttelyt, Musasto suosittelee, Näyttelyt Raisio

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s