Viikon levy: Tori Amos – Night of Hunters

Amerikkalaisen laulaja-lauluntekijä Tori Amosin uusin levy oli joillekin faneille pettymykseksi taas ”cover-levy”, tosin tällä kertaa hieman poikkeuksellisella tavalla. Levy on tehty ikään kuin tilaustyönä klassisen musiikin levy-yhtiö Deutsche Grammophonille, joka otti yhteyttä Amosiin ja pyysi tätä tekemään klassisen musiikin teemoihin perustuvan laulusarjan. Tältä pohjalta syntyi 14 kappaletta, joista yksi on Amosin kokonaan itse säveltämä, loput perustuvat ainakin osittain näihin klassisiin teemoihin. Kaikki sanoitukset levyllä Amos on kirjoittanut kuitenkin itse. Sanoituksiltaan Night of Hunters on konseptialbumi, jossa käsitellään pääpiirteissään erään naisen vaikeuksiin joutunutta ihmissuhdetta sekä siitä selviämistä ja henkistä kasvua. Mukana on myös kaksi vierailevaa laulajaa: Torin oma tytär Natashya Hawley sekä sisarentytär Kelsey Dobyns. Levyn musiikki on sovitettu pianolle, jousille ja puhaltimille, ja kyseessä on Amosin ensimmäinen täysin akustinen albumi.

Aloituskappale Shattering Sea on komea teos kohtalokkaine pianoineen ja uhkaavine jousineen. Aloituksen terävyyttä tehostaa, että levyn aloitussanat ovat ”That is not my blood on the bedroom floor”… Kertosäkeessä tunnelma muuttuu kuitenkin seesteiseksi. Snowblind-kappaleessa Torin tytär Natashya on myös mukana, kyseessä on varsin kaunis pianoballadi. Erik Satien sävellykseen perustuva Battle of Trees sisältää viehkeitä melodioita, mutta lähes 9-minuuttinen kappale alkaa loppua kohden toistaa itseään liikaa. Fearlessness on yksi levyn upeimmista teoksista, piano, jouset ja puhaltimet sekä Torin laulu kuulostavat yhdessä lähes täydellisiltä. Cactus Practice sen sijaan ei säväytä kovin paljon jääden ”ihan kivaksi” kappaleeksi, jossa Tori duetoi taas tyttärensä kanssa. Star Whisperer on jälleen varsin massiivinen teos, jossa alkupuoli perustuu Schubertin sävellykseen, jälkimmäinen osa taas on Torin omaa sävellystä. Seuraava kappale Job’s Coffin on ainut kokonaan oma sävellys tällä levyllä, ja oikein mukava kappale onkin kyseessä, Natashya laulaa tässä erittäin hyvin. Nautical Twilight perustuu Mendelssohnin teokseen ja jää valitettavasti levyn heikompaan päähän, kappale ei sisällä juurikaan tarttumapintaa, jotta jäisi mieleen. Your Ghost on jälleen kaunis balladi, kappale on herkkä ja lämminhenkinen. Jonkun mielestä ehkä liiankin siirappinen, itse pidän positiivisemmasta tuulahduksesta, jonka se tuo levylle. Edge of the Moonissa myös loppupuoli on Torin omaa sävellystä ja upealtahan se kuulostaa, alkupuolella versioidaan Bachin huilusonaattia. The Chase on levyn viimeinen duetto Natashyan kanssa, kappale toimii jonkinlaisena introna seuraavalle, eli Night of Huntersille. Levyn nimikappaleessa toisena laulajana on siis Kelsey Dobyns, jonka kanssa duetointi onnistuu myös hienosti, kappaleen ollessa muutenkin todella hyvä. Seven Sisters on pianon ja huilun vuoropuheluna toimiva instrumentaali, jossa versioidaan jälleen Bachia. Levyn päättää melodioiltaan hyvin kaunis Carry, joka perustuu Debussyyn, jolta Tori on ottanut vaikutteita jo vuoden 1994 Under the Pink -levyllään. Onnistunut lopetus.

Pidän Night of Huntersia Amosin parhaana levynä 2000-luvun puolella. Torin ääni kuulostaa upealta ja huomaa, että hän on soitannollisestikin joutunut haastamaan itseään uudella tavalla klassisen pianonsoiton saralla. Pienistä tylsistä ja puuduttavista osioista huolimatta levy on pääasiassa nautinnollista kuunneltavaa.

Tuomas Aitonurmi

Night of Hunters Vaski-kirjastoissa

Night of Hunters Kaarinan kaupunginkirjastossa

Advertisements

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uutta ja retroa, Viikon levy

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s